Fodsålens fem bånd og rygproblemer

Af Dorthe Krogsgaard og Peter Lund Frandsen - Januar 2012

De 5 bånd i fodsålernes seneplade er endestation på en linie der går hele vejen fra kraniet til fødderne. Spændinger i senepladen giver træk op gennem denne linie og vice versa. Under en zoneterapeutisk behandling vil de 5 bånd i senepladen blive arbejdet godt igennem. Det giver i sig selv en direkte virkning på muskulaturen hele vejen fra fødderne - over kraniet til panden og kommunikationen via fascierne bliver stimuleret. For at forstå - og anvende denne grundlæggende virkning ved zoneterapien, er det værd at interessere sig for de nye teorier om muskelkæder og fascier.


Figur 1 Fodens seneplade (fascia plantaris)

Hvorfor muskelkæder?
Fordi dissektion af kroppe ganske tydeligt viser at de er der! Når man dissekerer på en måde der tager hensyn til - og bevarer bindevæv og fascier, viser det sig at musklerne hænger sammen via deres fascier i lange kæder og ikke som antaget i den etablerede medicin, at de ca. 500 muskler i kroppen er selvstændige strukturer. Peter Lund Frandsen, Touchpoint, har fået undervisning af udvikleren af denne teori, Thomas W. Myers fra USA og viderebringer i artiklen her - og på en ny runde af kurserne Rundt om Bevægeapparatet - en introduktion til disse spændende nye tanker.

Bagsidens muskelkæde
Forestil dig at der er direkte forbindelse fra tæernes grundled og hele vejen op gennem benenes bagside, ryggen og over kraniet frem til øjenbrynene. Alt hvad der sker af vrid, spændinger, irritation, afslapning, massage, tryk, osv., bliver opfattet af hele linjen samtidigt. Bagsidens muskelkæde kaldes Superficial Back Line (SBL), den overfladiske bagerste linje. Den forbinder og beskytter hele kroppens bagerste overflade og dens hovedfunktion er at holde kroppen oprejst. Linjen arbejder den hele dagen uden pauser og det kræver kraftige fascier og senestrukturer. Achillessenen og fodsålens seneplade er gode eksempler på dette.


Figur 2 Bagsidens overfladiske muskelkæde (© Thomas Myers)

En simpel test
For at få en fornemmelse af sammenhængen imellem fodsålen og hele bagsiden af kroppen kan du prøve følgende test: Bed din klient om at bøje forover med strakte knæ, læg mærke til ryggens facon og hvordan hænderne hænger, er de parallelle? Hænger den ene højere? Bed klienten om at fokusere på hvordan hver side af ryggen føles. Lad nu din klient, evt. med støtte til en stoleryg, massere den ene fodsål dybt og grundigt på en lille bold eller fodrulle i et par minutter. Gentag så foroverbøjningen og se om ryg/hænder ser anderledes ud og om klienten kan føle nogen forskel på de to sider. Ikke alle føler en forskel, men de fleste vil opleve en tydelig øget smidighed i den side der er arbejdet med. Det er en glimrende illustration af hvor stor virkning fodsålen har på hele linjen, helt frem til øjenbrynene.

Fodsålen kan udløse rygproblemer
Fodsålen er ofte kilde til problemer andre steder på SBL linjen, ikke mindst rygproblemer. Fodsålens medsammensvorne er tit korte hasemuskler og øget lordose i lænd og nakke. Årsagssammenhængene kan også gå den anden vej, således at spændinger/afkortning af SBL linjen kan give problemer under foden, inflammation i senepladen (fascitis plantaris) hælspore, nedsunken forfod etc.

Thomas Myers anbefaler teknikker der gør fodsålerne mere levende og kommunikerende, især i vores civiliserede tid hvor fødderne er lukket inde i fodtøj hele dagen. En anbefaling der falder vældigt godt i tråd med zoneterapien.
Faktisk arbejder vi på fodsålens fascier i enhver zoneterapeutisk behandling. Men vi kunne udnytte denne nye viden om fasciers sammenhænge og kommunikation mere målrettet. Ved rygproblemer eller problemer andre steder i SBL linjen, knæ, baller, nakke, etc. kunne vi starte behandlingen med en grundig udspænding/massage af fascierne under fodsålen.

Zoneterapiteknik på fascier
Næste gang du har en klient med rygproblemer så prøv at starte behandlingen med følgende teknik: Stræk senepladens fem bånd ved at glide med knoerne fra trædepude til hæl med tæerne bagoverbøjet. Arbejd meget langsomt - hele bevægelsen skal vare 10-15 sek. - og tryk så tilpas hårdt at du kommer gennem de ydre væv og ned til fascien. Gentag 3-4 gange, men vær opmærksom på at det ikke må gøre for ondt. Brug lidt olie eller creme hvis foden er meget tør.


Figur 3 Udstrækning af fascia plantaris

Kroppens 7 hovedlinjer
I lighed med den overfladiske linje på kroppens bagside har Thomas Myers beskrevet en række andre sammenhængende linjer i kroppen. Gennem mange års arbejde med ”alternative” dissektioner har det været muligt at følge fasciernes forløb og kortlægge de lange muskelfunktionskæder. Dorthe Krogsgaard og Peter Lund Frandsen deltager i januar næste år i et 5 dages dissektionskursus med Thomas Myers i Arizona. Allerede på den kommende efteruddannelse "Rundt om Bevægeapparatet" vil viden om muskelkæderne blive introduceret.

Litteratur
Myers, Thomas W.: Anatomy Trains, Churchill Livingstone, 2009
Krogsgaard, D. og Frandsen, P.L.: Kompendiet Rundt om: Ryggen, Touchpoint, 2012

Sacroiliacaleddet – En station på kroppens muskeltogbane

Læs om kursusserien "Rundt om: Bevægeapparatet"


Touchpoint
Ryesgade 27 DK-2200 København N
Tel: (+45) 7023 7047
Mail: info@touchpoint.dk
www.touchpoint.dk