Få ro i maven på få dage

Af Dorthe Krogsgaard og Mia Damhus - Maj 2010

 

Hvor mange danskere kan med hånden på hjertet sige, at de har helt ro i maven?

De fleste har større eller mindre problemer, lige fra luft i maven, ømhed, skiftende afføring, oppustethed, hæmorroider, til de mere generende klager som reflux, mavesår, galdesten, cøliaki, inflammerede  tarme, etc.

Det kan som behandler være en hård knude at få løst; hvor skal man starte og ende og hvor store ændringer kan vi få klienterne med på. Jo enklere ændringer, jo lettere er det at få vendt den onde cirkel.

 

I artiklen her præsenterer vi en meget enkel og samtidig velunderbygget oversigt over råd som kan bruges ved alle typer problemer i maven.

"10 trin til ro i maven" er udarbejdet af farmaceut og ernæringsterapeut Mia Damhus, som er kendt for sin høje faglighed og evnen til at gøre et kompliceret emne enkelt og tilgængeligt.

Vi underbygger rådene med en baggrundsforklaring som kan besvare nogle af klientens spørgsmål

 

"10 trin til ro i maven" er en del af et endagskursus, i kursusrækken ”Mad som Behandler” i Århus og  København, hvor  Mia Damhus  og Karen Kaae underviser.

  

10 trin til ro i maven

 

1.    Sid roligt ned når du spiser.
Den parasympatiske del af det autonome nervesystem styrer fordøjelsen, er den undertrykket af en den sympatiske del (aktivitet, stress) fordøjer vi dårligt. Et par dybe indåndinger og koncentration om måltidet giver en væsentlig bedre fordøjelse.

2.    Tyg maden grundigt, også de bløde måltider.
Tyg så længe at maden er flydende, spyttet er første trin i fordøjelsen.

3.    Spis mindre måltider.
De fordøjes lettere.

4.    Spis, når du føler sult.
Når man er sulten er kroppen indstillet på fordøjelse.

5.    Drik sparsomt til måltiderne, men i stedet mellem måltiderne.
Vand og anden væske fortynder mavesyren, så både nedbrydningen af føde og elimination af mikroorganismer bliver dårligere.

6.    Undgå sukker og kaffe.
Sukker påvirker din mikrobiota i tarmen (nyt moderne ord for tarmflora!
!), og kaffe øger mængden af stresshormon, som igen hæmmer fordøjelsen og næringsoptagelsen.

7.    Udelad hvede (og helst også rugbrød) og mælk.
Gluten og laktose er de to fødeemner der oftest driller maven.

8.    Husk surt og bittert ved hvert måltid.
Det fremmer produktionen af fordøjelsessafterne, mavesyre, galde, bugspyt (se forslag nedenfor).

9.    Spis mere dampet, kogt og bagt og mindre stegt og råt.
 Let tilberedt mad er lettere fordøjeligt end både råt og stegt

10. Følg tallerkenfordelingen

 

 

Tallerkenfordelingen


 

Surt kan være

Bittert kan være

Citron i vand til maden

Syltede rødbeder, agurker og agurkesalat

Cornichoner

Kapers (også salt)

Syrlig dressing (citronsaft/eddike og olie)

Citron- eller appelsinbåde til fisk og kød

Æbleeddike

Syrnede grøntsager

Brøddrik (Brottrunk før maden)

Julesalat

Rucola og endivie

Røde salater

Grapefrugt

Skvalderkål og mælkebøtte fra haven

Artiskok

Sesamsmør

Grøn the

Mange grøntsager har den bitre smag i skrællen, fx. squash og agurk

 

 

Udelukket

Begrænset anvendelse

Tilladt

Sukker

Hvede

Mælk

Creme fraiche, fromage frais osv.

Surmælksprodukter (yoghurt mm.)

Svinekød

Rugbrød

Glutenfri pasta

Tørret frugt

Honning

Frisk frugt

Øko-fløde

Øko-smør

Rugknækbrød

Alle grøntsager

Magert kød

Fjerkræ og fisk

Bønner og linser

GODT fedt, dvs. alle slags nødder , mandler og kerner - også øko-mayo

- se tallerkenfordelingen !

 

Når du har fulgt forslagene her i 14 dage, kan du tage 2 skiver ristet rugbrød eller rugknækbrød ind dagligt, hvis du savner brød.

 

Mellemmåltider

Savner du noget at spise mellem morgenmad og frokost, kan du prøve:

  • Gulerod og mandler
  • Selleristave med cashew- eller jordnøddesmør
  • Kinaradise i skiver og “kerneblanding”
  • Blomkålsbuketter og agurk med guacamole
  • Mandelmuffins eller nøddetoppe

Er det alvorligere symptomer der er på spil, betændelse i fordøjelseskanalen etc., er det nødvendigt at supplere med mere specifikke råd eller henvise til en ernæringsterapeut. Disse 10 trin er en generel anbefaling der vil give mere ro i maven til de fleste.

  

Ved tilmelding til "Mad som behandler" kurserne har du adgang til at downloade "10 trin til ro i maven" og mange andre udleveringsark med gode råd og madopskrifter til klienter.

 

 

 

 


Touchpoint
Ryesgade 27 DK-2200 København N
Tel: (+45) 7023 7047
Mail: info@touchpoint.dk
www.touchpoint.dk